Seteridyll på kvernbru, Heidalsmuen i bakgrunnen

Fjelltur rett fra gården

Publisert 22.05.2018

Vi blir ofte spurt om fjelltur eller fotturtips av gjestene som bor hos oss.  Som regel bruker vi å anbefale at de tar en liten biltur opp på snaufjellet og går derfra.  Det er utrolig mange flotte fotturer i Heidal, med ymse utgangspunkt og vanskelighetsgrader.  Men det er jo fullt mulig å gå fjelltur fra gården også, om man ikke er redd for litt motbakke da.  Vi bestemte oss for å teste formen, og forsøkte å springe mesteparten av turen, men det er også fint å gå!

Turinformasjon

Utgangspungt: Nordre Ekre gardshotell
Mål: Kvernbrusætrene (eller lengre om du vil), samt retur til Nordre Ekre
Langde: 16 km tur retur, til parkeringen ved Kvernbru
Høydeforskjell: ca 517m
Underlag: ca 3 km asfalt, resten grusveg

Fjelltur rett fra gården

Ta til høyre på fylkesveien ca 500 meter før du tar til venstre over Harlaug bru. Langs fylkesveien er det ikke fortau eller gangvei, men det går fint å gå langs veien. Resten av turen er på svært lite trafikkerte veier.

Sjoa elvUtsikt over Sjoa elv fra Harlaug bru.

Stigningen starter forsiktig etter passering av Harlaug bru, hold til venstre i første kryss og deretter til høyre i neste, hvor det står skiltet til Kvernbru/Stålane.Skilt til KvernbruFølg skiltingen til Kvernbru/Stålane

Herfra følger du bare grusvegen uten å ta noen avstikkere. Nå går jevnt og trutt oppover, med noen få pauser i stigningen underveis.Utsikt mot Nedre Heidal, Nordre Ekre til venstre i bildet.

Turen oppover går tidvis i skyggen av bjørk og grantrærne, men med flere utsiktspunkt underveis. På veg oppover!Etter 8 kilometer har du klatret omtrent 530 høydemeter, og kan nyte utsikten og nista di i setermiljøet på Kvernbru. Utsikt etter fjelltur til KverbruEn av de gamle setrene på Kvernbru, Vardhø i bakgrunnen. Etter å ha kommet frem til Kvernbru kan du snu nesa nedover igjen. Men har du ork og overskudd til enda flere kilometer kan du bestige en av de lokale fjelltoppene du finner i nærheten.